Kundvillkor

Genom att kryssa i rutan "Jag har läst och godkänt kundvillkoren" när du registrerar ett konto eller handlar hos VARIÉ förbinder du dig att följa kundvillkoren nedan.

ALLMÄNT

Hos VARIÉ kan du återälska kvalitetsplagg och tidlösa klassiker. Vi erbjuder också ett enkelt sätt att variera din garderob genom att sälja dina plagg hos oss och låta andra få återälska dina kläder. Ett smart sätt att bidra till en hållbar konsumtion som är bra både för människan och jorden.

Kund hos VARIÉ

För att bli kund hos VARIÉ måste du vara mantalsskriven i Sverige och vara minst 18 år. Du måste också uppge korrekt namn, e-postadress, postadress och betalningsinformation. VARIÉ förbehåller sig rätten att inte godkänna en ansökan om att bli kund.

Registrering

Om du endast vill shoppa i vår webbutik behöver du inte registrera dig som kund. Vi rekommenderar dock att du gör det då dina adressuppgifter sparas och det blir smidigare vid nästa köp. Som registrerad kund kan du även logga in på mina sidor och se dina tidigare beställningar.


För att använda vår tjänst och sälja hos oss krävs att du registrerar dig som kund, se www.varie.se  - kundkonto. Du är skyldig att uppdatera dina uppgifter om de skulle förändras. Var noga med att göra detta om du flyttar då du kommer att bli betalningsskyldig för kläder som VARIÉ skickar till en felaktig adress.


VARIÉ förbehåller sig rätten att spärra en kund som inte följer dessa kundvillkor, exempelvis som vid upprepade tillfällen skickar in kläder/skor som inte följer våra kvalitetskrav nedan.

Giltighetstid

När du är registrerad som kund gäller avtalet tills vidare. VARIÉ förbehåller sig rätten att ändra kundvillkoren.

Nyhetsbrev

När du blir medlem/kund på varje.se kan du välja om du vill ta emot erbjudanden eller inte från oss. Du kan när som helst logga in på ditt konto och tacka nej till framtida utskick.

Personuppgiftslagen

VARIÉ hanterar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen. Dina uppgifter lämnas aldrig ut eller säljs vidare till tredje part.

HANDLA VAROR

Klädernas/skornas skick

Alla kläder/skor på varje.se säljs i befintligt skick. Vi ställer höga krav på de varor vi väljer ut att sälja och kontrollerar varor noga innan vi tar emot dem. Vi accepterar inte kläder/skor som är blekta i färgen, trasiga, noppriga, fläckiga, saknar knappar, är smutsiga eller liknande. Är det någon mindre defekt på en vara i annars gott skick specificerar vi detta i produktbeskrivningen.


Alla kläder som skickas in till oss ska vara nytvättade. Vi kan dock inte garantera att plaggen har tvättats med parfymfria tvätt- och sköljmedel eller att de har varit i ett pälsdjursfritt hem.


En del varor kan vara märkta med namn eller initialer. Om märkningen finns på ett synligt ställe på varan skriver vi detta i produktbeskrivningen, i annat fall inte. Vi ser dock en charm med initialer då vi älskar återanvändning.

Betalning med kort

Du betalar enkelt och säkert med ditt kort (VISA eller Mastercard) eller via din Internetbank (Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken) via Payson. Payson är en av de säkraste sätten att betala med på nätet idag. När du bekräftar beställningen länkas du vidare till Payson och du lämnar på detta sätt aldrig ut några kort-eller kontouppgifter till oss. Du får en bekräftelse när betalningen är klar och vi börjar att packa din order. Om du vill kan du läsa mer om Payson på www.payson.se. Där kan du också skapa ett konto för att se dina transaktioner och din köphistorik.

Betalning med Payson Faktura

Vi erbjuder även betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 10 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.


Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 50 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.


Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Gothia Financial Group AB.

Orderbekräftelse

Du får alltid en orderbekräftelse på dina beställningar automatiskt till den e-postadress du angivit. Kontrollera att allt stämmer och spara gärna orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med oss. Om du upptäcker att något i din beställning blivit fel, kontakta oss snarast så försöker vi korrigera det innan det skickas. Vänligen titta även i din skräp/spam mail så den inte råkat hamna där.

Leverans och frakt

Vi packar din beställning så snart vi kan och skickar den inom 24 timmar till dig vilket innebär att du har kläderna inom 1-3 dagar beroende på postgången. Vi samarbetar med Posten för leverans av ditt paket och om du har uppgett ditt mobilnummer vid din beställning får du ett sms när paketet skickas samt när det kommer fram till ditt postombud.


Vi kan inte garantera att varor levereras inom en viss angiven tid, då oförutsedda förseningar kan inträffa. I sådana situationer kan vi inte kompensera dig för eventuella olägenheter som drabbar dig.


Du betalar endast 39 kronor för frakt. Beställer du för 500 kronor eller mer bjuder vi på frakten!


Du har också möjlighet att beställa varor från webbutiken och sedan hämta dem i vår butik, Norrköping enligt överenskommelse. Du väljer då "Hämtas vid vårt lager - Norrköping" som alternativ under frakt och det tillkommer då ingen kostnad för dig.

Ångerrätt/Öppet köp

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick och med prislapparna kvar på varan. Returblankett samt förfrankerad returetikett bifogas med din beställning, returporto på 49 kronor dras av vid återbetalning. Vi har inte öppet köp på varor i fyndlådan eller andra reavaror.

Reklamation

Vi säljer alla varor i befintligt skick och är skyldiga att uppge eventuella brister som en vara har. Om en vara inte motsvarar er förväntan, eller om den är felaktig/defekt utöver det som angivits i produktbeskrivningen, är ni mer än välkomna att kontakta oss. Om du har mottagit en felaktig vara har du alltid rätt att returnera den till oss. Retursedel och returetikett följer med i alla ordar. Bifoga den ifyllda returetiketten i din retur och lämna in den hos närmsta postombud.

.Varorna ska vara oanvända (från det att du mottagit dem) och alla eventuella lappar ska sitta kvar i plaggen som returneras.


Om någon vara är defekt vid ankomst på grund av t ex transportskador ber vi er kontakta oss snarast. En defekt vara ersätts i första hand med en liknande felfri vara, men skulle en sådan inte finnas i lager, kommer parterna överens om en annan lösning på situationen.

Garantier

Eftersom vi säljer begagnade varor ansvarar VARIÉ inte för olika varors garantier. Om du har en vara där något går sönder som faller inom garantin hänvisar vi direkt till tillverkaren.

SÄLJ HOS VARIÉ

Beställ en påse

Du börjar med att beställa en förfrankerad VARIÉpåse på vår hemsida och du betalar endast 70 kronor för påsen. Påsen är giltig i 6 månader efter att du har beställt den. Om det är första gången du provar vår tjänst vill vi gärna att du beställer endast 1st påse för att få möjlighet att prova tjänsten. Det går sedan självklart bra att beställa ytterligare påsar men max två per beställning. 

Värdering av varor

När vi mottagit din påse och dina varor skickar vi dig ett bekräftelsemail på att vi har mottagit den. Vi kontrollerar varje plagg/skor noga för att se att de uppfyller våra kvalitetskrav. De varor som uppfyller våra kvalitetskrav värderas och får ett försäljningspris utifrån vad som är skäligt med hänsyn till skick, material, varumärke, nypris & säljbarhet. Din ersättning baseras på VARIÉs värderade försäljningspris och ju högre försäljningspris desto högre ersättning. Värderade försäljningspriser under 200 kr köper vi direkt och värderade försäljningspriser över 200 kr säljs via kommission. Se mer information på vår säljsida. Så snart värderingen är klar, tar idag tyvärr ca 6-8 veckor, undantag oförutsedda händelser, får du via mail besked om din ersättning kopplat till inköp eller kommission.

Ersättningen sätts omedelbart in på ditt kundkonto i form av en VARIÉkredit vid inköp och betalt direkt som kan användas för att shoppa på www.varie.se . Annars betalas ersättningen ut kontant på ditt Payson konto eller bankkonto 30 dagar efter att vi DU som kund meddelat VARIÉ via mail, hej@varie.se, hur utbetalningen ska ske - via Payson konto eller bankkonto. Se ytterligare information nedan. Vid kommission får du betalt först när försäljning sker (försäljningsperiod sex månader) och betalas ut som VARIÉkredit omgående sista dagen i efterföljande månad allt eftersom de säljs. Vill du ha pengar kontant meddelar du oss bankkonto eller Payson konto via mail så får du pengarna omgående. 

Vi förbehåller oss rätten att ensidigt värdera plaggen/skorna samt bestämma din ersättning för dem.

Väljer du att handla nya kläder i vår webbutik med din ersättning som satts in på kundkontot är pengarna värda 15 procent mer. Varje vara har ett pris i kronor och ett pris i VARIÉakredit där krediten alltid ger 15 procent lägre pris. 

Varor som går igenom vår hanteringsprocess och inte uppfyller kvalitetskraven skänker vi till lämplig välgörenhetsorganisation, i dagsläget Myrorna, för att tas om hand på lämpligt sätt ur miljösynpunkt. Önskas ”inte godkända plagg” tillbaka finns de att hämta i vår butik, Norrköping, eller skickas tillbaka via posten. I samband med din återkoppling om värderingen till oss via mail  vill vi att du meddelar oss hur du vill göra med kläderna som vi ej valt ut, skänkas eller skickas tillbaka mot en portokostnad. Får vi ingen återkoppling skänks de omgående.

Utbetalning av pengar

Vi betalar ut dina pengar till ditt kundkonto som en VARIÉkredit efter att vi har hanterat dem, värderat och gett dig besked om ersättning (inköp direkt) eller när du får besked försäljning via kommission. All information kommer vi mail och det är bra om du tittar i skräppost/spam så mail inte hamnat där.  Du kan enkelt logga in på "Mina Sidor" och se hur mycket krediten är. Väljer du att handla nya varor i vår shop kan du använda pengarna direkt när de finns tillgängliga på ditt konto och du anger i varukorgen att du vill använda din VARIÉkredit när du betalar. Du har då möjlighet att betala med hela eller delar av den summa kredit du har. Om du har handlat för mer än vad bonuspoängen räcker till betalar du mellanskillnaden med kort eller faktura.

När VARIÉ köper in dina kläder kan du ta ut pengarna kontant 30 dagar efter att DU som kund meddelat VARIÉ via mail, hej@varie.se, hur utbetalning ska ske - via Paysonkonto eller bankkonto. Vid försäljning via kommission (betalt först när det säljs) sker utbetalning till ditt VARIÉkonto sista dagen i efterföljande månad allt eftersom de säljs. Vill du ha utbetalning kontant sker det efter att DU som kund meddelat VARIÉ. Se information nedan. 

Du som kund står för andra eventuella transaktionskostnader som kan tillkomma.

  1. Paysonkonto: VARIÉ samarbetar med Payson för utbetalningar. Du skapar ett Payson konto enkelt och kostnadsfritt på www.payson.se. Ett Payson konto är ett säkert sätt för dig som kund då du slipper uppge kontonummer eller kortnummer. Meddela på hej@varie.se vilken mail du har kopplad till Payson för att få utbetalningen
  2. Bankkonto: Om du inte vill skapa eller har ett Paysonkonto kan du maila oss ditt kontonummer på hej@varie.se

VARIÉs kvalitetspolicy!

Varor som skickas in ska vara:

  1. HELA - defektfria och i mycket bra skick
  2. RENA - kläder, skor & accessoarer ska vara nytvättade, fräscha och rengjorda från smuts
  3. AKTUELLA - äkta plagg i bra kvalitet och varumärken. Du kan skicka in oavsett säsong (vår, höst, sommar, vinter)

Vi tar inte emot:

  • ▪ varor med försäljningspris under 100 kronor. Vissa undantag görs
  • ▪ varor som inte uppfyller kriterierna ovan
  • ▪ varor från garage/vinden eller varor som luktar rök eller ofräscht
  • ▪ varor som är egenhändigt tillverkade eller som tillhör något lokalt idrottslag eller liknande
  • ▪ varor som inte har ett känt varumärkesnamn och som därmed inte går att värdera
  • ▪ varor som har ett väldigt lågt nypris, exempelvis som är inköpta på marknader i Sverige eller utomlands
  • ▪ underkläder och strumpor
  • ▪ varor som saknar märkning/storleksangivelse/tvättråd etc
  • ▪ annat än kläder/skor/accessoarer, dvs böcker, leksaker, spel, väskor, bärsjalar, filtar osv tar vi inte emot
  • ▪ varor som har stötande text och eller bilder

Din ersättning

Din ersättning per vara baseras på VARIÉs värderade försäljningspris som skapas utifrån varornas skick, varumärke, nypris, material och stil.

Se tabell på hemsidan under "sälj kläder"


Oförutsedda händelser

Oförutsedda händelser som krig, naturkatastrof, strejk och liknande omständigheter, som inte kan förutses eller påverkas ska hänföras till ”Force majeure”, vilket innebär att VARIÉ inte ställs till svar eller behöver fullgöra ingångna avtal.

Tvist

VARIÉ ansvarar endast för direkt skada, ej följdskador eller indirekta skador, och ansvaret är begränsat till 50 procent av plagget/skornas nyvärde.

I fall tvist föreligger mellan VARIÉ och kunden ska parterna i första hand försöka lösa tvist genom överenskommelse. Om parterna inte kan enas kan tvisten avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden i den mån nämnden är behörig att pröva frågan. I annat fall avgörs tvisten av allmän domstol i Sverige.

Överlåtelse

VARIÉ äger rätt att helt eller delvis till annan överlåta sina rättigheter, fordringar och skyldigheter enligt dessa kundvillkor utan föregående samtycke av kunden. Kunden äger inte rätt att utan VARIÉs skriftliga samtycke överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa kundvillkor.

VARIÉ

Norrköping 1 november 2017

Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre.