FAQ

ALLMÄNT

Måste jag skapa ett konto?

Om du endast vill handla i vår webbutik behöver du inte registrera dig som kund. Vi rekommenderar dock att du gör det då dina adressuppgifter sparas och det blir smidigare vid nästa köp. Som registrerad kund kan du även logga in på mina sidor och se dina tidigare beställningar.
För att använda vår tjänst "SÄLJ HOS OSS" krävs att du registrerar dig som kund. Du är skyldig att uppdatera dina uppgifter om de skulle förändras. Var noga med att göra detta om du flyttar då du kommer att bli betalningsskyldig för kläder som VARIÉ skickar till en felaktig adress.

Hur ändrar jag mina uppgifter?

Du ändrar enkelt på dina uppgifter genom att logga in på Mina Sidor.

Hur gör jag om jag glömmer mitt lösenord?

Du ändrar enkelt på dina uppgifter genom att logga in på Mina Sidor.
Gå till inloggningssidan där du hittar länken "Glömt ditt lösenord?". Du fyller i din mailadress så genereras ett automatiskt nytt lösenord till din mail. Du använder detta lösenord för att logga in. Vi rekommenderar att du loggar in och ändrar ditt lösenord till ett nytt personligt lösenord.

Kan jag ändra mitt lösenord?

Du ändrar enkelt på dina uppgifter genom att logga in på Mina Sidor.
Ja, logga in under Mina Sidor så kan du enkelt byta lösenord.

SHOPPA

Hur vet jag vilket skick kläderna/skorna är i?

Du ändrar enkelt på dina uppgifter genom att logga in på Mina Sidor.
Alla kläder och skor på varje.se säljs i befintligt skick. Vi ställer höga krav på de kläder/skor vi väljer ut och kontrollerar varje plagg noga innan vi tar emot dem. Vi accepterar inte kläder som är blekta i färgen, trasiga, noppriga, fläckiga, saknar knappar eller liknande. Är det någon defekt på en vara specificerar vi detta i produktbeskrivningen. Kläderna/skorna kategoriseras i tre grupper beroende på skick:


Nytt: Precis som det låter är detta nya kläder som har prislapparna kvar.
Nyskick: Dessa kläder är använda men fortfarande i väldigt bra skick och har få synliga tecken på användning.
Bra skick: Kläder som är använda lite mer, med en del synliga tecken på användning men fortfarande har kvar passformen


Vi har ett utbud med kläder som vi tidigare har köpt in direkt från leverantör. Dessa kläder har inga prislappar kvar men vi garanterar att de är oanvända och vi kategoriserar de därför som nya.

Vem är leverantören?

Du ändrar enkelt på dina uppgifter genom att logga in på Mina Sidor.
Vi får in kläder och skor från privatpersoner och i vissa fall företag över hela Sverige som vill sälja via oss, de blir våra leverantörer av kläder. Vill du sälja hos oss beställer du en VARIÉpåse i webbutiken.  Välj att skicka dina  kvalitetskläder/skor och tidlösa klassiker du inte längre använder som fortfarande är i fint skick, bra kvalitet och varumärken. Du skickar sedan in påsen till oss och vi sköter all hantering och meddelar dig vad vi kan köpa in och vad vi kommer sälja via kommission samt vilka varor vi INTE valt ut att sälja via vår webbutik. Vill du veta mer om vilka varor vi väljer ut, läs här.

Hur betalar jag för min beställning?

Du betalar enkelt och säkert med ditt kort (VISA eller Mastercard) eller via din Internetbank (Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken) via Payson. Payson är ett av de säkraste sätten att betala med på nätet idag. När du bekräftar beställningen länkas du vidare till Payson och du lämnar på detta sätt aldrig ut några kort-eller kontouppgifter till oss. Du får en bekräftelse när betalningen är klar och vi börjar att packa din order. Om du vill kan du läsa mer om Payson på www.payson.se. Där kan du också skapa ett konto för att se dina transaktioner och din köphistorik.


Vi erbjuder även betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 10 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. 


Har du intjänad VARIÉkredit hos oss kan du också välja att betala din beställning med dem. För att handla för din intjänade kredit börjar du med att logga in på ditt konto. Välj sedan ut de varor som du önskar handla i vår shop och gå till varukorgen alternativt direkt till kassan. Där väljer du stor del av din VARIÉkredit du vill använda (du kan använda hela din kredit eller delar av den) och går sedan vidare som vanligt i beställningen.

Hur lång leveranstid har ni?

Vi packar din beställning så snart vi kan och skickar den inom 24 timmar till dig vilket innebär att du har kläderna inom 1-3 dagar beroende på postgången.

Vad kostar portot?

Du betalar 39 kronor för porto. För beställningar över 500 kronor bjuder vi på portot. Om du vill slippa fraktkostnaden och bor i närheten eller har vägarna förbi vår butik iNorrköping kan du också välja alternativet "Hämtas på lager" . Detta innebär att vi packar din order som vanligt men du hämtar den hos oss.

Vad betyder pris i VARIÉkredit?

Priset i VARIÉkredit är till för våra leverantörer som sålt sina kläder hos oss. De får alltid 15% mer för sina pengar som de tjänat om de väljer att ta ut dem i kläder istället för att ta ut dem kontant. Vill du också veta mer om hur du kan tjäna pengar genom att skicka in kläder till oss? Läs mer här.

Hur kategoriserar ni plagg som spänner över två storlekar?

Dessa plagg kategoriseras alltid i den nedre storleken, dvs ett plagg som har storlek 74/80 kategoriseras i storlek 74. Vi specificerar dock alltid i produktbeskrivningen att det är en dubbelstorlek på plagget.


Vi utgår ifrån de svenska storlekssystemet med enkelstorlekar. Kläder som avviker från detta, exempelvis amerikanska GAP som har storlekar efter ålder, kategoriserar vi efter den storlek som de bäst motsvarar i det svenska storlekssystemet. Vi skriver också i plaggets beskrivning vilken storlek det är märkt med.

Kan jag returnera kläder/skor jag inte är nöjd med?

Självklart! Även om vi är väldigt noga med kvaliteten på kläderna vi köper in och försöker vara så tydliga som möjligt med eventuella brister i produktbeskrivningen på varje plagg så kan det naturligtvis bli fel. Alla våra kunder ska känna sig nöjda och trygga med sitt köp och du har alltid 14 dagars full returrätt. Returblankett samt förfrankerad returetikett bifogas med din beställning, returporto på 49 kronor dras av vid återbetalning. Bifoga den ifyllda returetiketten i din retur och lämna in den hos närmsta postombud.  Varorna ska vara oanvända (från det att du mottagit dem) och alla eventuella lappar ska sitta kvar i plaggen som returneras.

SÄLJ HOS VARIÉ

Kostar det att sälja kläder hos VARIÉ?

Att beställa en VARIÉpåse kostar 70 kronor och du kan beställa max 2 påsar/gång. Vi tar inte ut dolda avgifter för hantering, allt ingår.
Om du skulle vilja ha tillbaka de kläder vi ej valt ut till försäljning hos oss eller det som inte säljs via kommission tar vi ut en portokostnad för att skicka tillbaka.

Hur många påsar kan jag beställa åt gången?

Vi vill att du ska prova vår service och att du ska känna dig nöjd - därför vill vi att du börjar med att beställa 1 påse. Det går sedan självklart bra att beställa ytterligare påsar (dock max 2 påsar per gång).

Hur värderar ni de kläder/skor jag skickar in?

På varje.se vill vi sälja second hand-kläder i fint skick från välkända varumärken som står för hög kvalitet och tidlös stil - gärna i material som håller länge. Vi gör alltså ett tydligt urval som underlättar för de som vill hitta riktiga godbitar second hand. Vi känner vår kund och våra inköpare har stor erfarenhet av mode, därför vet vi vad som säljer och inte säljer hos oss - det styr våra urval kring värdering.

När vi tar emot din påse skickar vi dig ett mail med en bekräftelse på att vi har mottagit den. Vi kontrollerar varje plagg för att se att de uppfyller våra kvalitetskrav och de varor vill sälja hos VARIÉ. Du får mellan 10-85 procent av vårt försäljningspris i vår webbutik. Hamnar försäljningspriset över 200 kr säljs kläderna via kommission för att kunna erbjuda mer betalt för bra kläder. Kläder vi säljer för under 200 kr köper vi in direkt. Läs mer om detta under "sälj" på vår sajt. Betalning sätts in som VARIÉkredit på ditt kundkonto och dina kläder listas till försäljning på vår hemsida. Vid försäljning via kommission (betalt när säljs) sätts pengarna in gällande det som sålts som VARIÉkredit sista dagen i efterföljande månad. Har du frågor om hur vi har värderat dina kläder är du alltid varmt välkommen att kontakta oss.

Hur får jag mina pengar?

Vi betalar ut pengarna till ditt kundkonto i form av en VARIÉkredit där en krona motsvarar en kredit. Du kan enkelt logga in på "Mina Sidor" och se hur stor VARIÉkredit du har. Väljer du att handla nya kläder/skor i vår webbutik kan du göra det direkt efter att vi satt in pengarna på ditt kundkonto och du anger i varukorgen att du vill använda VARIÉkrediten när du betalar. Du har då möjlighet att betala med hela eller delar av den VARIÉkredit som du har. Om du har handlat för mer än vad din VARIÉkredit räcker till betalar du mellanskillnaden med kort via ditt Paysonkonto alternativt mot faktura via Payson Faktura.


Önskar du ta ut pengarna kontant så mailar du oss på hej@varie.se om ditt bankkontonummer alterantivt din maildress hos Payson. Vi samarbetar med Payson för att kunna erbjuda dig som kund ett alternativ där du inte behöver uppge ditt bankkontonummer. Du skapar ditt Paysonkonto enkelt på www.payson.se och självklart är det helt gratis!  Vi betalar ut pengarna 30 dagar efter det att du som kund har mailat oss en bekräftelse på hur du vill ha dina pengar utbetalda. Du som kund står för andra eventuella transaktionskostnader hos Payson som kan tillkomma.

Hur gör jag när jag vill shoppa för min kredit?

För att handla för din intjänade VARIÉkredit börjar du med att logga in. Välj sedan ut de varor som du önskar handla i vår webbutik och gå till varukorgen alternativt direkt till kassan. Där väljer du hur stor del av din VARIÉkredit som du vill använda (du kan använda hela din kredit eller delar av den) genomför sedan din beställning som vanligt.

Vilka kläder kan jag skicka in?

Välj noga ut kläder och skor du vill sälja hos oss. De ska vara nytvättade, i bra skick, gärna bra material och varumärken samt tidlös stil. Skicka hellre färre plagg i bättre kvalitet, stil och varumärken då det ökar chanserna att vi väljer ut att sälja hos oss. Kläder som har lägre nypris, basplagg och för inaktuella väljer vi inte ut. Vi är medvetna om att detta med mode och stil är väldigt personligt men läs noga igenom vilket urval vi gör och vilka varumärken vi gillar. Läs gärna mer under "sälj" på vår sida för tydligare information.

Vi vill att kläderna som skickas in är:

  • Varor som skickas in ska vara:

    1. HELA -  defektfria och i mycket bra skick
    2. RENA - kläder, skor & accessoarer ska vara nytvättade, fräscha och rengjorda från smuts
    3. AKTUELLA - Kvalitetsplagg och tidlösa klassiker, äkta plagg i bra kvalitet och varumärken med en modern, tidlös stil.Vi väljer endast äkta plagg i bra kvalitet och varumärken med en modern, tidlös, hållbar stil. Du kan skicka in oavsett säsong

    Vi tar inte emot:

    • ▪ varor som hamnar under 100 kronor i försäljningspris 
    • ▪ varor som inte uppfyller kriterierna ovan
    • ▪  varor från garage/vinden eller varor som luktar rök eller ofräscht
    • ▪  varor som är egenhändigt tillverkade eller som tillhör något lokalt idrottslag eller liknande
    • ▪  varor som inte har ett känt varumärkesnamn och som därmed inte går att värdera
    • ▪  varor som har ett väldigt lågt nypris, exempelvis som är inköpta på marknader i Sverige eller utomlands
    • ▪  underkläder och strumpor
    • ▪  varor som saknar märkning/storleksangivelse/tvättråd etc
    • ▪  annat än kläder/skor/accessoarer, dvs böcker, leksaker, spel, väskor, bärsjalar, filtar osv tar vi inte emot
    • ▪  varor som har stötande text och eller bilder

Vad händer med kläderna ni inte väljer ut?

Skulle det mot förmodan har smugit med något plagg i påsen som inte uppfyller våra kriterier ovan så skänker vi dessa plagg till välgörenhet, i dagsläget till Myrorna. Var kräsen när du väljer ut kläder att sälja hos VARIÉ - att kläderna har ett stort värde för dig, som du investerat i och har en särskild känsla för.  I samband med din återkoppling om värderingen till oss via mail efter vill vi att du meddelar oss hur du vill göra med kläderna som vi ej valt ut, skänkas eller skickas tillbaka mot en portokostnad. Får vi ingen återkoppling skänks de omgående.

Hur lång tid tar det för er innan min påse är värderad?

Normalt sett tar det oss 1-3 dagar att få din påse från det du skickat in den till oss. Du får alltid en bekräftelse på att vi mottagit påsen och information om hur lång tid det kommer att ta för oss att värdera kläderna. Hur lång tid det tar beror på hur många påsar som finns i kö när vi mottar din påse. Vårt mål är en väntetid på 2-4 veckor men just nu är det tyvärr 6-8 veckor då inflödet av påsar är stort. När vi är klara med värderingen får du får ytterligare ett mail där vi informerar dig förslag på inköp och kommission. I samband med detta betalar vi också ut dina pengar till ditt kundkonto hos oss om vi köper in (värdering försäljningspris under 200 kr) eller vad som säljs via kommission (värdering försäljningspris över 200 kr)

Hittar du inte svaret på din fråga här?

Maila oss på hej@varie.se
Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre.