FAQ

ALLMÄNT

Måste jag skapa ett konto?

Om du endast vill HANDLA online behöver du inte registrera dig som kund. Vi rekommenderar dock att du gör det då dina adressuppgifter sparas och det blir smidigare vid nästa köp. Som registrerad kund kan du även logga in på mina sidor och se dina tidigare beställningar.
För att använda vår tjänst "BLI VARIÉS LEVERANTÖR" krävs att du registrerar ett konto. Du är skyldig att uppdatera dina uppgifter om de skulle förändras. Var noga med att göra detta om du flyttar då du kommer att bli betalningsskyldig för kläder som VARIÉ skickar till en felaktig adress.

Hur ändrar jag mina uppgifter?

Du ändrar dina uppgifter genom att logga in på Mina Sidor.

Hur gör jag om jag glömmer mitt lösenord?

Du ändrar dina uppgifter genom att logga in på Mina Sidor.
Gå till inloggningssidan där du hittar länken "Glömt ditt lösenord?". Du fyller i din mailadress så genereras ett automatiskt nytt lösenord till din mail. Du använder detta lösenord för att logga in. Vi rekommenderar att du loggar in och ändrar ditt lösenord till ett nytt personligt lösenord.

Kan jag ändra mitt lösenord?

Du ändrar dina uppgifter genom att logga in på Mina Sidor.
Logga in under Mina Sidor för att byta lösenord.

SHOPPA

Hur vet jag vilket skick kläderna/skorna är i?

Alla kläder och skor på varie.se säljs i befintligt och noga granskat skick. Vi ställer höga krav på de kläder/skor vi väljer ut och kontrollerar varje plagg noga innan vi tar emot dem. Vi accepterar inte kläder som är blekta i färgen, trasiga, noppriga, fläckiga, saknar knappar eller liknande. Är det någon defekt på en vara specificerar vi detta i produktbeskrivningen. Kläderna/skorna kategoriseras i tre grupper beroende på skick:


Nytt: Nya kläder som har prislapparna kvar eller inköpt som nytt men hållbart
Nyskick: Dessa kläder är använda men fortfarande i väldigt bra skick och har få synliga tecken på användning
Bra skick: Kläder som är använda lite mer, med en del synliga tecken på användning men fortfarande bra passform och skick


Vem är leverantören?

Vi får in kläder och skor från privatpersoner och i vissa fall företag över hela Sverige som vill sälja till oss, de blir våra leverantörer av kläder. Vill du sälja till oss mailar du klader@varie.se och gör en förfrågan gällande de kläder du vill sälja . Om du blir leverantör så skickar vi en VARIÉpåse. Välj att skicka dina  kvalitetskläder/skor och tidlösa klassiker du inte längre använder som fortfarande är i fint skick, bra kvalitet, aktuellt i stil och varumärken. Du skickar sedan in påsen till oss och vi sköter all hantering och meddelar dig ett pris för dina kläder.  Vill du veta mer om vilka varor vi väljer ut, läs här.

Hur betalar jag för min beställning?

Du betalar enkelt och säkert med ditt kort (VISA eller Mastercard) eller via din Internetbank (Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken) via Payson. Payson är ett säkert sätt att betala med online. När du bekräftar beställningen länkas du vidare till Payson och du lämnar på detta sätt aldrig ut några kort-eller kontouppgifter till oss. Du får en bekräftelse när betalningen är klar och vi kan packa din order. Läs mer om Payson på www.payson.se. Där kan du också skapa ett konto för att se dina transaktioner och din köphistorik.


Vi erbjuder även betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 10 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. 


Har du intjänad VARIÉkredit hos oss kan du också välja att betala din beställning med dem. För att handla för din intjänade kredit måste du börja med att logga in på ditt konto. Välj sedan ut de varor som du önskar handla på varie.se och gå till varukorgen alternativt direkt till kassan. Där väljer du hur stor del av din VARIÉkredit du vill använda (du kan använda hela din kredit eller delar av den) och går sedan vidare som vanligt i beställningen.

Hur lång leveranstid har ni?

Vi packar din beställning så snart vi kan och skickar den inom 24 timmar till dig vilket innebär att du har kläderna inom 1-3 dagar beroende på postgången. I semestertider och långhelger kan leveranstiden påverkas.

Vad kostar portot?

Du betalar 59 kronor för porto. För beställningar över 1000 kronor bjuder vi på portot. Om du vill slippa fraktkostnaden och bor i närheten eller har vägarna förbi vår butik i Norrköping kan du också välja alternativet "Hämtas på lager" . Detta innebär att vi packar din order som vanligt men du hämtar den hos oss.

Vad betyder pris i VARIÉkredit?

Priset i VARIÉkredit är detsamma som ordinarie pris i svenska kronor. Dvs 1 kr = 1 Variékredit. 

Hur kategoriserar ni plagg som spänner över två storlekar?

Dessa plagg kategoriseras alltid i den nedre storleken, dvs ett plagg som har storlek 38/40 kategoriseras i storlek 38. Vi specificerar så långt det är möjligt måtten på plaggen för att du ska kunna jämföra mot ett du har då storlekar ofta kan skilja sig mycket.  


Vi utgår ifrån det svenska storlekssystemet med enkelstorlekar. Kläder som avviker från detta, exempelvis amerikanska GAP som har storlekar efter ålder, kategoriserar vi efter den storlek som de bäst motsvarar i det svenska storlekssystemet. Vi skriver också i plaggets beskrivning vilken storlek det är märkt med.

Kan jag returnera kläder/skor jag inte är nöjd med?

Självklart! Även om vi är väldigt noga med kvaliteten på kläderna vi köper in och försöker vara så tydliga som möjligt med eventuella brister i produktbeskrivningen på varje plagg så kan det naturligtvis bli fel. Alla våra kunder ska känna sig nöjda och trygga med sitt köp och du har alltid 14 dagars full returrätt. Returblankett samt förfrankerad returetikett bifogas med din beställning, returporto på 59 kronor dras av vid återbetalning. Bifoga den ifyllda returetiketten i din retur och lämna in den hos närmsta postombud.  Varorna ska vara oanvända (från det att du mottagit dem) och alla eventuella lappar ska sitta kvar i plaggen som returneras.

BLI VARIÉS LEVERANTÖR

Kostar det att sälja kläder till VARIÉ?

Vi skickar dig en VARIÉpåse efter godkännande via mail klader@varie.se att kläderna passar in i VARIÉs sortiment och mot vår målgrupp. 50 kronor dras av vid ersättning för dina varor. Vi skickar max 2 påsar/gång. Det du skickar in som vi ej väljer ut kan vi skicka tillbaka mot en portokostnad annars tas det om hand av VARIÉ. Ev tillförsäljning om för lågt försäljningspris eller skänkes till välgörenhet. 

Hur många påsar kan jag beställa åt gången?

Vi vill att du ska prova vår service och att du ska känna dig nöjd - därför rekommenderar vi att du testar en påse första gången. Det går sedan självklart bra att efterfråga ytterligare påsar (dock max 2 påsar per gång).

Hur värderar ni de kläder/skor jag skickar in?

På varie.se säljer vi en tidlös klassisk basgarderob med vissa utvalda utifrån trend och unikhet. Men det handlar om stil och kvalitet i våra urval för ett långsiktigt bruk. Vi jobbar aktivt för att säkerställa ett storleksutbud från liten till större för att erbjuda en bra service. Vi känner vår kund och våra inköpare har stor erfarenhet av mode, därför vet vi vad som säljer och inte säljer hos oss - det styr våra urval kring värdering.

När vi tar emot din påse skickar vi dig ett mail med en bekräftelse på att vi har mottagit den. Vi kontrollerar varje plagg för att se att de uppfyller våra kvalitetskrav och de varor vill sälja hos VARIÉ. Den ersättning du erbjuds - 20% av uppskattat försäljningspris - sätts in på ditt registrerade VARIÉkonto och du kan sedan handla för det eller begära ut kontant efter 60 dagar. 

Hur får jag mina pengar?

Vi betalar ut pengarna till ditt kundkonto i form av en VARIÉkredit där en krona motsvarar en kredit. Du kan enkelt logga in på "Mina Sidor" och se hur stor VARIÉkredit du har. Väljer du att handla nya kläder/skor på varie.se eller i fysisk butik kan du göra det direkt efter att vi satt in pengarna på ditt kundkonto och du anger i varukorgen att du vill använda VARIÉkrediten när du betalar. Du har då möjlighet att betala med hela eller delar av den VARIÉkredit som du har. Om du har handlat för mer än vad din VARIÉkredit räcker till betalar du mellanskillnaden med kort via ditt Paysonkonto alternativt mot faktura via Payson faktura.


Önskar du ta ut pengarna till ett bankkonto så mailar du ditt bankkontonummer alternativt din mailadress hos Payson till oss på hej@varie.se. Vi samarbetar med Payson för att kunna erbjuda dig som leverantör ett alternativ där du inte behöver uppge ditt bankkontonummer. Du skapar ditt Paysonkonto enkelt på www.payson.se och självklart är det helt gratis! 

Pengarna betalas då ut efter 60 dagar!


OBS LEVERANTÖR FÖRE 30 JUNI 2020

Om du tidigare sålt via VARIÉ på kommission gäller gamla villkor, dvs före 30 juni 2020. Då betalas pengarna ut 180 dagar efter det att du som kund har mailat oss en bekräftelse på hur du vill ha dina pengar utbetalda och efter DIN KOMMISSIONSTID PÅ 30 DAGAR ÄR SLUT. Du som kund står för andra eventuella transaktionskostnader hos Payson som kan tillkomma. Din ersättning finns tillgänglig att begära ut till ett bankkonto alternativt Payson 3 månader efter att din försäljningsperiod är slut. 

Hur gör jag när jag vill shoppa för min kredit?

För att handla för din intjänade VARIÉkredit börjar du med att logga in. Välj sedan ut de varor som du önskar handla på varie.se och gå till varukorgen alternativt direkt till kassan. Där väljer du hur stor del av din VARIÉkredit som du vill använda (du kan använda hela din kredit eller delar av den) genomför sedan din beställning som vanligt. Din ersättning finns tillgänglig att handla för 6 månader efter att din försäljningsperiod är avslutad. 

Vilka kläder vill VARIÉ köpa?

Välj noga ut kläder och skor du vill sälja hos oss efter avstämning och urval i samråd med oss på VARIÉ och förfrågan som du skickar via klader@varie.se. I vissa fall kommer vi be om bilder för att säkerställa stilen. Vi gör urvalet efter stil och kvalitet - säsong, skick, tidlöshet och klassiskt, främst basplagg. En investering från ett visst varumärke men ej aktuellt i stil och efterfrågan väljer vi bort. Vi bygger ett VARIÉsortiment enligt vår målgrupp. Kläderna ska vara nytvättade och i bra skick. Skicka hellre färre plagg i bättre kvalitet, stil och varumärken då det ökar chanserna att vi väljer ut att köpa. Kläder som har lägre nypris och inaktuell stil väljer vi bort. Vi är medvetna om att detta med mode och stil är väldigt personligt men läs noga igenom vilket urval vi gör och vilka varumärken vi gillar. Läs gärna mer under "sälj" på vår sida för tydligare information.

Vi vill att kläderna som du önskar skicka in är:

  • Varor som skickas in ska vara:

    1. HELA -  defektfria och i mycket bra skick
    2. RENA - kläder, skor & accessoarer ska vara nytvättade, fräscha och rengjorda från smuts
    3. AKTUELLA - Kvalitetsplagg och tidlösa klassiker, aktuella, äkta plagg i bra kvalitet och varumärken med en modern, tidlös stil. 

    Vi tar inte emot:

    • ▪ varor som hamnar under 200 kronor i försäljningspris. Dessa kan dock säljas hos oss eller skänkas till välgörenhet men ej ersättas.
    • ▪ varor som inte uppfyller kriterierna ovan
    • ▪  varor från garage/vinden eller varor som luktar rök eller ofräscht
    • ▪  varor som är egenhändigt tillverkade eller som tillhör något lokalt idrottslag eller liknande
    • ▪  varor som inte har ett känt varumärkesnamn och som därmed inte går att värdera
    • ▪  varor som har ett väldigt lågt nypris, exempelvis som är inköpta på marknader i Sverige eller utomlands
    • ▪  underkläder och strumpor
    • ▪  varor som saknar märkning/storleksangivelse/tvättråd etc
    • ▪  annat än kläder/skor/accessoarer - exempelvis smycken och klockor
    • ▪  varor som har stötande text och eller bilder

Vad händer med kläderna ni inte väljer ut?

Varor som hamnar under 200 kronor i försäljningspris kan säljas hos oss eller skänkas till välgörenhet men ej ersättas. I samband med vår återkoppling om ersättning kan du ev få tillbaka kläderna mot portokostnad eller hämtas inom sju dagar. 

Hur lång tid tar det för er innan mina kläder är granskade?

Detta beror på inströmning kläder men vi har som mål att du ska få ett besked inom två-fyra veckor.  När vi är klara med granskningen får du får ytterligare ett mail där vi informerar dig förslag på ersättning. 

Hittar du inte svaret på din fråga här?

Maila oss på hej@varie.se
Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre. Här kan du läsa mer om vårt användande av cookies och vår integritetspolicy.