Hos VARIÉ kan du återälska kvalitetsplagg och tidlösa klassiker. Vi erbjuder också ett enkelt sätt att variera sin garderob genom att sälja sina plagg till oss och låta andra få återälska dina kläder men också ett hållbart sätt för dig att uppdatera med nytt om du liksom vi älskar mode.. Ett smart sätt att bidra till en hållbar konsumtion som är bra både för människan och jorden.
Om du endast vill shoppa på varie.se behöver du inte registrera dig som kund. Vi rekommenderar dock att du gör det då dina adressuppgifter sparas och det blir smidigare vid nästa köp. Som registrerad kund kan du även logga in på mina sidor och se dina tidigare beställningar.
För att använda vår tjänst och sälja till oss krävs att du registrerar dig som kund, se www.varie.se - kundkonto. Du är skyldig att uppdatera dina uppgifter om de skulle förändras. Var noga med att göra detta om du flyttar då du kommer att bli betalningsskyldig för kläder som VARIÉ skickar till en felaktig adress.
VARIÉ förbehåller sig rätten att spärra en kund som inte följer dessa kundvillkor, exempelvis som vid upprepade tillfällen skickar in kläder/skor som inte följer våra kvalitetskrav nedan.
För oss på VARIÉ är det viktigt att du och dina
personuppgifter behandlas ansvarsfullt med hänsyn till din integritet och att
du får reda på vilken information vi samlar in om dig, hur vi använder den samt
hur vi gör det. Vår integritetspolicy beskriver även dina rättigheter och du kan läsa den fullständiga policyn här.
Alla kläder/skor på VARIÉ - varie.se är kurerade och säljs i befintligt skick. Vi ställer höga krav på de varor vi väljer ut att sälja och kontrollerar varor noga innan vi tar emot dem. Vi accepterar inte kläder/skor som är blekta i färgen, trasiga, noppriga, fläckiga, saknar knappar, är smutsiga eller liknande. Är det någon mindre defekt på en vara i annars gott skick specificerar vi detta i produktbeskrivningen.
Alla kläder som skickas in till oss ska vara nytvättade. Vi kan dock inte garantera att plaggen har tvättats med parfymfria tvätt- och sköljmedel eller att de har varit i ett pälsdjursfritt hem.
Vi erbjuder även betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 10 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.
Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 50 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Gothia Financial Group AB.
Vi packar din beställning så snart vi kan och skickar den inom 24 timmar till dig vilket innebär att du har kläderna inom 1-3 dagar beroende på postgången. Vi reserverar oss för längre leveranstider under semestertid, sjukdom och långhelger. Vi samarbetar med Posten för leverans av ditt paket och om du har uppgett ditt mobilnummer vid din beställning får du ett sms när paketet skickas samt när det kommer fram till ditt postombud.
Vi kan inte garantera att varor levereras inom en viss angiven tid, då oförutsedda förseningar kan inträffa. I sådana situationer kan vi inte kompensera dig för eventuella olägenheter som drabbar dig.
Du betalar endast 59 kronor för frakt. Beställer du för 1000 kronor eller mer bjuder vi på frakten!
Vi säljer alla varor i befintligt skick och är skyldiga att uppge eventuella brister som en vara har. Om en vara inte motsvarar er förväntan, eller om den är felaktig/defekt utöver det som angivits i produktbeskrivningen, är ni mer än välkomna att kontakta oss. Om du har mottagit en felaktig vara har du alltid rätt att returnera den till oss. Retursedel och returetikett följer med i alla ordar. Bifoga den ifyllda returetiketten i din retur och lämna in den hos närmsta postombud.
Varorna ska vara oanvända (från det att du mottagit dem) och alla eventuella lappar ska sitta kvar i plaggen som returneras.
Om någon vara är defekt vid ankomst på grund av t ex transportskador ber vi er kontakta oss snarast. En defekt vara ersätts i första hand med en liknande felfri vara, men skulle en sådan inte finnas i lager, kommer parterna överens om en annan lösning på situationen.
När vi mottagit din påse och dina varor skickar vi dig ett bekräftelsemail på att vi har mottagit den. Vi kontrollerar varje plagg/skor noga för att se att de uppfyller våra kvalitetskrav och den överenskommelse enligt mail för att bli leverantör. De varor som uppfyller våra kvalitetskrav värderas och får ett försäljningspris utifrån vad som är skäligt med hänsyn till skick, material, varumärke, nypris & säljbarhet. Du är varmt välkommen att ge förslag på försäljningspris av dina varor. Din ersättning 20% baseras på VARIÉs värderade och totala försäljningspris där vi ger ersättningen kopplat till VARIÉs risk att ej sälja alls eller i framtiden måste prissänka. Så snart granskning, prissättning och ersättning är klar, ca 2-4 veckor, undantag oförutsedda händelser, får du via mail besked med förslag om din ersättning.
Ersättningen sätts in som VARIÉkredit på ditt kundkonto. Vi förbehåller oss rätten att ensidigt värdera plaggen/skorna samt bestämma din ersättning för dem. Vi är dock öppna för att du ger oss rekommenderade försäljningspriser.
Väljer du att handla nya kläder på varie.se eller butik med din ersättning som satts in på kundkontot är pengarna värda i VARIÉkredit samma som värde i sek.
Varor som vi ej väljer att köpa in (ex hamnar under fsg pris på 200 kr) säljer vi ev i butik utan ersättning eller skänker till utvald välgörenhetsorganisation, i dagsläget Myrorna eller Ge för Livet för att tas om hand på lämpligt sätt ur miljösynpunkt. Önskas ”inte godkända plagg” tillbaka finns de att hämta i vår butik, Norrköping under sju dagar eller skickas tillbaka via posten mot portokostnad. Får vi ingen återkoppling inom sju dagar anser vi kläderna som våra.
UTBETALNING AV ERSÄTTNING
Din ersättning registreras på ditt kundkonto och kan användas för att shoppa nytt hos oss för. Om du vill få ersättningen kontant, betalar vi ut den via Payson eller till ditt bankkonto 45 dagar efter att vi har fått in din begäran om utbetalning via mail till hej@varie.se. Är du leverantör före 30 juni gäller tidigare villkor om kommissionsförsäljning och 180 dagars utbetalning efter begäran.
LOGGA IN PÅ DITT REGISTRERADE KUNDKONTO FÖR ATT SE DIN TILLGODO.
Övrig information kommer via mail och det är bra om du tittar i skräppost/spam så mail inte hamnat där. Du loggar enkelt in på "Mina Sidor" och ser hur mycket ersättning du har tillgodo. Väljer du att handla nya varor i vår shop kan du använda ersättningen direkt när de finns tillgängliga på ditt kundkonto och du anger i varukorgen att du vill använda din VARIÉkredit när du betalar (OBS KRÄVER ATT DU ÄR INLOGGAD PÅ KONTO). Du har då möjlighet att betala med hela eller delar av den summa kredit du har. Om du har handlat för mer än vad VARIÉkrediten räcker till betalar du mellanskillnaden med kort eller faktura.
Du som kund står för andra eventuella transaktionskostnader som kan tillkomma.
VARIÉkrediten är giltig i sex månader från ersättningsdatum.
VARIÉS KVALITÉTSPOLICY
Varor som skickas/lämnas in ska vara:
Vi tar inte emot:
DIN ERSÄTTNING
Din ersättning baseras på 20-25% av VARIÉs totala försäljningspris av samtliga utvalda varor som skapas utifrån varornas skick, varumärke, nypris, material och stil.
Se tabell på hemsidan under "sälj kläder"
VARIÉ ansvarar endast för direkt skada, ej följdskador eller indirekta skador, och ansvaret är begränsat till 50 procent av plagget/skornas nyvärde.
I fall tvist föreligger mellan VARIÉ och kunden ska parterna i första hand försöka lösa tvist genom överenskommelse. Om parterna inte kan enas kan tvisten avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden i den mån nämnden är behörig att pröva frågan. I annat fall avgörs tvisten av allmän domstol i Sverige.