Genom att kryssa i rutan "Jag har läst och godkänt kundvillkoren" när du registrerar ett konto eller handlar hos VARIÉ förbinder du dig att följa kundvillkoren nedan.

ALLMÄNT

Hos VARIÉ kan du återälska kvalitetsplagg och tidlösa klassiker. Vi erbjuder också ett enkelt sätt att variera sin garderob genom att sälja sina plagg till oss och låta andra få återälska dina kläder men också ett hållbart sätt för dig att uppdatera med nytt om du liksom vi älskar mode.. Ett smart sätt att bidra till en hållbar konsumtion som är bra både för människan och jorden.

Kund hos VARIÉ

För att bli kund hos VARIÉ måste du vara mantalsskriven i Sverige och vara minst 18 år. Du måste också uppge korrekt namn, e-postadress, postadress och betalningsinformation. VARIÉ förbehåller sig rätten att inte godkänna en ansökan om att bli kund.

Registrering

Om du endast vill shoppa på varie.se behöver du inte registrera dig som kund. Vi rekommenderar dock att du gör det då dina adressuppgifter sparas och det blir smidigare vid nästa köp. Som registrerad kund kan du även logga in på mina sidor och se dina tidigare beställningar.


För att använda vår tjänst och sälja till oss krävs att du registrerar dig som kund, se www.varie.se  - kundkonto. Du är skyldig att uppdatera dina uppgifter om de skulle förändras. Var noga med att göra detta om du flyttar då du kommer att bli betalningsskyldig för kläder som VARIÉ skickar till en felaktig adress.


VARIÉ förbehåller sig rätten att spärra en kund som inte följer dessa kundvillkor, exempelvis som vid upprepade tillfällen skickar in kläder/skor som inte följer våra kvalitetskrav nedan.

Giltighetstid

När du är registrerad som kund gäller avtalet tills vidare. VARIÉ förbehåller sig rätten att ändra kundvillkoren.

Nyhetsbrev

När du blir medlem/kund på varie.se kan du välja om du vill ta emot erbjudanden eller inte från oss. Du kan när som helst logga in på ditt konto och tacka nej till framtida utskick.

Integritetspolicy

För oss på VARIÉ är det viktigt att du och dina personuppgifter behandlas ansvarsfullt med hänsyn till din integritet och att du får reda på vilken information vi samlar in om dig, hur vi använder den samt hur vi gör det. Vår integritetspolicy beskriver även dina rättigheter och du kan läsa den fullständiga policyn här

HANDLA VAROR

Klädernas/skornas skick

Alla kläder/skor på VARIÉ - varie.se är kurerade och säljs i befintligt skick. Vi ställer höga krav på de varor vi väljer ut att sälja och kontrollerar varor noga innan vi tar emot dem. Vi accepterar inte kläder/skor som är blekta i färgen, trasiga, noppriga, fläckiga, saknar knappar, är smutsiga eller liknande. Är det någon mindre defekt på en vara i annars gott skick specificerar vi detta i produktbeskrivningen.


Alla kläder som skickas in till oss ska vara nytvättade. Vi kan dock inte garantera att plaggen har tvättats med parfymfria tvätt- och sköljmedel eller att de har varit i ett pälsdjursfritt hem.

Betalning med kort

Du betalar enkelt och säkert med ditt kort (VISA eller Mastercard) eller via din Internetbank (Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken) via Payson. Payson är en av de säkraste sätten att betala med på nätet idag. När du bekräftar beställningen länkas du vidare till Payson och du lämnar på detta sätt aldrig ut några kort-eller kontouppgifter till oss. Du får en bekräftelse när betalningen är klar och vi börjar att packa din order. Om du vill kan du läsa mer om Payson på www.payson.se. Där kan du också skapa ett konto för att se dina transaktioner och din köphistorik.

Betalning med Payson Faktura

Vi erbjuder även betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 10 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.


Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 50 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.


Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Gothia Financial Group AB.

Orderbekräftelse

Du får alltid en orderbekräftelse på dina beställningar till den e-postadress du angivit. Kontrollera att allt stämmer och spara gärna orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med oss. Om du upptäcker att något i din beställning blivit fel, kontakta oss snarast så försöker vi korrigera det innan det skickas. Vänligen titta även i din skräp/spam mail så bekräftelse inte hamna där.

Leverans och frakt

Vi packar din beställning så snart vi kan och skickar den inom 24 timmar till dig vilket innebär att du har kläderna inom 1-3 dagar beroende på postgången. Vi reserverar oss för längre leveranstider under semestertid, sjukdom och långhelger. Vi samarbetar med Posten för leverans av ditt paket och om du har uppgett ditt mobilnummer vid din beställning får du ett sms när paketet skickas samt när det kommer fram till ditt postombud.


Vi kan inte garantera att varor levereras inom en viss angiven tid, då oförutsedda förseningar kan inträffa. I sådana situationer kan vi inte kompensera dig för eventuella olägenheter som drabbar dig.


Du betalar endast 59 kronor för frakt. Beställer du för 1000 kronor eller mer bjuder vi på frakten!



Ångerrätt/Öppet köp

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick och med prislapparna kvar på varan. Returblankett samt förfrankerad returetikett bifogas med din beställning, returporto på 59 kronor dras av vid återbetalning. 

Reklamation

Vi säljer alla varor i befintligt skick och är skyldiga att uppge eventuella brister som en vara har. Om en vara inte motsvarar er förväntan, eller om den är felaktig/defekt utöver det som angivits i produktbeskrivningen, är ni mer än välkomna att kontakta oss. Om du har mottagit en felaktig vara har du alltid rätt att returnera den till oss. Retursedel och returetikett följer med i alla ordar. Bifoga den ifyllda returetiketten i din retur och lämna in den hos närmsta postombud.

Varorna ska vara oanvända (från det att du mottagit dem) och alla eventuella lappar ska sitta kvar i plaggen som returneras.


Om någon vara är defekt vid ankomst på grund av t ex transportskador ber vi er kontakta oss snarast. En defekt vara ersätts i första hand med en liknande felfri vara, men skulle en sådan inte finnas i lager, kommer parterna överens om en annan lösning på situationen.

Garantier

Eftersom vi säljer begagnade varor ansvarar VARIÉ inte för olika varors garantier. Om du har en vara där något går sönder som faller inom garantin hänvisar vi direkt till tillverkaren.

BLI LEVERANTÖR TILLVARIÉ

Bli VARIÉleverantör

INLÄMNING I BUTIK
Bor du i, eller har vägarna förbi, Norrköping är du varmt välkommen att lämna in kläderna direkt i vår butik. Registrera ett kundkonto på varie.se innan du kommer in. Vi gör urvalet och prissätter kläderna i mån av tid. Vi ber dig ha överseende med att det ibland kan vara kö och att det därför kan ta lite tid. 

SKICKA IN VARIÉPÅSE
Börja med att skicka ett mail till klader@varie.se med information om vilka kläder du vill sälja till oss. Efter bekräftelse från oss, registrera ett kundkonto på varie.se och vi skickar dig en förfrankerad VARIÉpåse. Vik varorna i påsen och lämna in den hos närmsta postombud. Kostnaden för VARIÉpåsen (50 kr) dras från din ersättning. 

Granskning, prissättning och ersättning av varor

När vi mottagit din påse och dina varor skickar vi dig ett bekräftelsemail på att vi har mottagit den. Vi kontrollerar varje plagg/skor noga för att se att de uppfyller våra kvalitetskrav och den överenskommelse enligt mail för att bli leverantör. De varor som uppfyller våra kvalitetskrav värderas och får ett försäljningspris utifrån vad som är skäligt med hänsyn till skick, material, varumärke, nypris & säljbarhet. Du är varmt välkommen att ge förslag på försäljningspris av dina varor. Din ersättning 20% baseras på VARIÉs värderade och totala försäljningspris där vi ger ersättningen kopplat till VARIÉs risk att ej sälja alls eller i framtiden måste prissänka. Så snart granskning, prissättning och ersättning är klar, ca 2-4 veckor, undantag oförutsedda händelser, får du via mail besked med förslag om din ersättning.

Ersättningen sätts in som VARIÉkredit på ditt kundkonto. Vi förbehåller oss rätten att ensidigt värdera plaggen/skorna samt bestämma din ersättning för dem. Vi är dock öppna för att du ger oss rekommenderade försäljningspriser.

Väljer du att handla nya kläder på varie.se eller butik med din ersättning som satts in på kundkontot är pengarna värda i VARIÉkredit samma som värde i sek. 

Varor som vi ej väljer att köpa in (ex hamnar under fsg pris på 200 kr) säljer vi ev i butik utan ersättning eller skänker till utvald välgörenhetsorganisation, i dagsläget Myrorna eller Ge för Livet för att tas om hand på lämpligt sätt ur miljösynpunkt. Önskas ”inte godkända plagg” tillbaka finns de att hämta i vår butik, Norrköping under sju dagar eller skickas tillbaka via posten mot portokostnad. Får vi ingen återkoppling inom sju dagar anser vi kläderna som våra.  

UTBETALNING AV ERSÄTTNING

Din ersättning registreras på ditt kundkonto och kan användas för att shoppa nytt hos oss för. Om du vill få ersättningen kontant, betalar vi ut den via Payson eller till ditt bankkonto 45 dagar efter att vi har fått in din begäran om utbetalning via mail till hej@varie.se. Är du leverantör före 30 juni gäller tidigare villkor om kommissionsförsäljning och 180 dagars utbetalning efter begäran. 

LOGGA IN PÅ DITT REGISTRERADE KUNDKONTO FÖR ATT SE DIN TILLGODO.

Övrig information kommer via mail och det är bra om du tittar i skräppost/spam så mail inte hamnat där.  Du loggar enkelt in på "Mina Sidor" och ser hur mycket ersättning du har tillgodo. Väljer du att handla nya varor i vår shop kan du använda ersättningen direkt när de finns tillgängliga på ditt kundkonto och du anger i varukorgen att du vill använda din VARIÉkredit när du betalar (OBS KRÄVER ATT DU ÄR INLOGGAD PÅ KONTO). Du har då möjlighet att betala med hela eller delar av den summa kredit du har. Om du har handlat för mer än vad VARIÉkrediten räcker till betalar du mellanskillnaden med kort eller faktura.

Du som kund står för andra eventuella transaktionskostnader som kan tillkomma.

  1. Paysonkonto: VARIÉ samarbetar med Payson för utbetalningar. Du skapar ett Payson konto enkelt och kostnadsfritt på www.payson.se. Ett Payson konto är ett säkert sätt för dig som kund då du slipper uppge kontonummer eller kortnummer. Meddela på hej@varie.se vilken mail du har kopplad till Payson för att få utbetalningen
  2. Bankkonto: Om du inte vill skapa eller har ett Paysonkonto kan du maila oss ditt kontonummer på hej@varie.se OBS VI SPARAR EJ KONTONR ENLIGT GDPR SÅ DESSA GÖRS VARJE GÅNG

VARIÉkrediten är giltig i sex månader från ersättningsdatum. 


VARIÉS KVALITÉTSPOLICY

Varor som skickas/lämnas in ska vara:

  1. HELA - defektfria och i mycket bra skick
  2. RENA - kläder, skor & accessoarer ska vara nytvättade, fräscha och rengjorda från smuts
  3. AKTUELLA - äkta plagg i bra kvalitet och varumärken. Du kan skicka in oavsett säsong (vår, höst, sommar, vinter)

Vi tar inte emot:

DIN ERSÄTTNING

Din ersättning baseras på 20-25% av VARIÉs totala försäljningspris av samtliga utvalda varor som skapas utifrån varornas skick, varumärke, nypris, material och stil.

Se tabell på hemsidan under "sälj kläder"


Oförutsedda händelser

Oförutsedda händelser som krig, naturkatastrof, strejk och liknande omständigheter, som inte kan förutses eller påverkas ska hänföras till ”Force majeure”, vilket innebär att VARIÉ inte ställs till svar eller behöver fullgöra ingångna avtal.

Tvist

VARIÉ ansvarar endast för direkt skada, ej följdskador eller indirekta skador, och ansvaret är begränsat till 50 procent av plagget/skornas nyvärde.

I fall tvist föreligger mellan VARIÉ och kunden ska parterna i första hand försöka lösa tvist genom överenskommelse. Om parterna inte kan enas kan tvisten avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden i den mån nämnden är behörig att pröva frågan. I annat fall avgörs tvisten av allmän domstol i Sverige.

Överlåtelse

VARIÉ äger rätt att helt eller delvis till annan överlåta sina rättigheter, fordringar och skyldigheter enligt dessa kundvillkor utan föregående samtycke av kunden. Kunden äger inte rätt att utan VARIÉs skriftliga samtycke överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa kundvillkor.

VARIÉ

Norrköping 21 juni 2020